Phương án đệ đơn xin lệnh thi hành cho các nhà đầu tư nhập cư EB-5

Trong những năm gần đây, thời gian xử lý đơn và hồ sơ xin thị thực Hoa Kỳ đã bị làm chậm lại một cách đáng kể. Trong số những hồ sơ đó, có lẽ không quy trình xử lý hồ sơ nào bị trì hoãn nhiều hơn là đối với mẫu đơn I-526 và I-829 của các nhà đầu tư EB-5 đang xin thị thực. Thời gian xử lý hồ sơ của Sở Nhập tịch và Di trú Hoa Kỳ (“USCIS”) cho các mẫu đơn này đã tăng lên đến 44.5 tháng cho đơn I-526 và 47 tháng đối với đơn I-829 (tính đến ngày 12 tháng 06 năm 2020). Đối mặt với thực tế này, liệu các nhà đầu tư có cách nào để đẩy nhanh quy trình xử lý đơn xin thị thực của mình hay không?

Hiện đang có một phương án có thể giúp giải quyết vấn đề này. Trong trường hợp nhà đầu tư đang có đơn I-526 hoặc đơn I-829 bị trì hoãn quá khung thời gian xử lý đã được công bố, nhà đầu tư có thể cân nhắc giải pháp đệ đơn xin lệnh thi hành lên tòa án liên bang. Lệnh thi hành là lệnh của tòa án cho một cơ quan chính phủ, yêu cầu cơ quan này hoặc các tổ chức có liên quan phải thực hiện đúng các nhiệm vụ của mình hoặc sửa đổi một hành động lạm quyền.

Trong một số nền văn hóa, khái niệm đệ đơn kiện chính phủ để ép họ hành động thường bị coi là một phương án vô ích, hay thậm chí là dại dột, nhưng đây là một phương án hữu ích thường xuyên được áp dụng tại Hoa Kỳ. Các nhà đầu tư không nên lo lắng về việc nhận phải kết quả tiêu cực khi sử dụng phương án này.

Một điều tối quan trọng khi nộp đơn xin lệnh thi hành là phải kèm theo bằng chứng rằng mình đã cố giải quyết vấn đề này một cách trực tiếp với DHS/USCIS. USCIS phải phản hồi lệnh thi hành trong vòng 60 ngày. Trong trường hợp tòa án đứng về phía nhà đầu tư/dự án, USCIS sẽ được yêu cầu phải hoàn thành nhiệm vụ và xử lý hồ sơ I-526 một cách kịp thời (thường là trong vòng 90 ngày kể từ khi có lệnh của tòa án). Nếu chính phủ muốn bác lệnh thi hành của toà án, thời gian xử lý có thể kéo dài thêm nhiều tháng. Mặt khác, việc nộp đơn xin lệnh thi hành cũng có thể dẫn tới khả năng USCIS đồng ý đưa ra kết quả xử lý đơn I-526 nhằm hòa giải vụ việc trên tòa.

Cả hai trường hợp này đều có thể dẫn đến khả năng quy trình sẽ bị kéo dài thêm khi các luật sư được cơ quan chính phủ bổ nhiệm ra yêu cầu được tăng thời gian phản hồi, đặc biệt là khi ngày một nhiều các nhà đầu tư, trung tâm vùng và dự án đều bắt đầu lựa chọn phương án này. Dù gì đi chăng nữa, một khi đã sử dụng triệt để các phương án khác mà vẫn không đem lại kết quả gì thì đây dường như là cách tốt nhất để có thể buộc USCIS phải hành động. Tuy nhiên, trong một số trường hợp, USCIS có thể sẽ đưa ra các quyết định bất lợi cho phía nhà đầu tư, từ việc thẳng thừng từ chối đơn xin thị thực cho đến việc đưa ra Yêu cầu Cung cấp Bằng chứng hoặc Thông báo về Ý định Từ chối. Nhưng ít nhất thì các quyết định này cũng sẽ được ra một cách nhanh chóng hơn, từ đó cho phép nhà đầu tư có cơ hội phản hồi hoặc khiếu nại quyết định này.

 


Today, U.S. President Donald Trump amended a previously signed Executive Order (“EO”) extending the current immigration ban to specific non-immigrant visa applicants from entering the United States. The updated EO, formally known as the “Proclamation Suspending Entry of Aliens Who Present a Risk to the U.S. Labor Market Following the Coronavirus Outbreak”, was originally signed on April 22, 2020 to bar certain immigrant visa applicants from entering the United States becomes effective immediately and is scheduled to expire on December 31, 2020. The EO now suspends the entry of any individual seeking to enter the United States as a non-immigrant who:

  • Is outside the United States on the effective date of the EO;
  • Does not have a valid non-immigrant visa as of June 22, 2020, and
  • Does not have a valid travel document (such as a transportation letter, boarding foil, or advance parole document) issued prior to the EO.

Specifically, the EO targets the following non-immigrant visa categories:

The EO will not bar non-immigrant visa applicants seeking to enter the United States to perform temporary labor “essential services” regarding the U.S. food supply under H-2A Agricultural Visas. Other non-immigrant visa categories including E-1/E-2 Treaty Trader and Treaty Investor Visas, B-1/ B-2 Visitor Visas, H-3 Training Visas, J-1 for Foreign Physicians and F-1 Student Visas are likewise exempted.

The Writ of Mandamus for EB-5 Immigrant Investors

In recent years, processing on many U.S. immigration petitions and applications has slowed down considerably. Perhaps none have slowed more than the processing of I-526 petitions and I-829 petitions that EB-5 immigrant investors must file during their application journey. The United States Citizenship and Immigration Services (“USCIS”) processing times on these forms has grown to 44.5 months for I-526 petitions and 47 months for I-829 petitions (as of June 12, 2020). Is there anything that an investor can do to move his or her petition forward?

There is one option available that might help. For I-526 petitions and I-829 petitions that are significantly beyond posted processing times, the investor can consider petitioning for a writ of mandamus in federal court. A writ of mandamus is an order from a court to a government agency requiring that the relevant agency properly fulfill official duties or correct an abuse of discretion.

The concept of suing the government to force it to take action may seem futile or ill-advised in some cultures, but it is a common and beneficial option in the United States. Investors should not fear a negative result in taking this step.

When filing the writ petition, it is important to include evidence of past attempts to resolve issues directly with IPO/USCIS. The USCIS will have 60 days to respond to the writ petition. If the court sides with the investor, it will order USCIS to fulfill its duties to adjudicate the I-526 and I-829 petitions in a timely manner (usually within 90 days of the court order). If the government wants to contest the court’s order, the process could continue for several more months. Alternatively, often filing the writ can result in USCIS agreeing to quickly issue a decision on the I-526 or I-829 petition in order to settle the court proceeding.

In either case, the process may be prolonged as government attorneys may request extensions to respond, especially as more and more investors, regional centers and projects turn to this remedy. Nevertheless, when other avenues have been exhausted and proven ineffective, this seems the most effective way to force USCIS to take action on a petition. In some cases, USCIS may ultimately issues a decision that is adverse to the investor, including the issuing of a denial, a Request for Evidence, or a Notice of Intent to Deny. At least such action may come sooner rather than later and the investor may still have recourse to respond or contest the decision.   

Để biết thêm thông tin về chương trình EB-5, hãy liên hệ với Chuyên viên tư vấn NEEC .

🏢 Villa 216/4 Điện Biên Phủ, P.7, Q.3, Thành phố Hồ Chí Minh
☎ 028 7308 1082
📩 info@neec.vn